Valdorfo darželis. Tarptautinė patirtis
Valdorfo darželiuose auklėtojos, dirbdamos su mažais vaikais, kuria šiltą ir jaukią naminę aplinką bei suteikia vaikų gyvenimui ritminių pasikartojimų. Tai užtikrina saugią psichologinę vaikų savijautą. Čia vaikas ugdomas dviem kryptim. Pirma, auklėtojos užsiima ūkine, menine ir praktine veikla, kurią vaikams sudaromos sąlygos mėgdžioti (pavyzdžiui, kepimas, piešimas, sodo darbai, rankdarbiai). Ši veikla atspindi ir metų laikų nuotaikas bei kalendorines šventes. Antra, auklėtoja ugdo vaikų fantazijos galias, sekdama atidžiai parinktas pasakas, o taip pat padeda jiems giliau išgyventi, patirti daugelį gyvenimo aspektų, skatindamos laisvąjį žaidimą. Čia naudojami žaislai, pagaminti iš natūralių medžiagų, bei kriauklės, kankorėžiai ir kiti pačių vaikų surinkti gamtos daiktai. Tokioje iš tiesų natūralioje ir kūrybingoje aplinkoje vaikas nesąmoningai perima labai daug vertybinės, estetinės ir kitos jo asmenybės formavimąsi lemiančios informacijos. Valdorfo darželis puoselėja kūrybingumą, gebėjimą stebėtis ir domėtis pasauliu, pagarbą gamtai ir žmogui.
Įvairių šalių Valdorfo darželiuose galima atrasti bendrų bruožų:
- Ugdoma daugiau per suaugusiojo pavyzdį, negu aiškinant ar nurodant.
- Pripažįstamas esminis žaidimo vaidmuo ikimokykliniame ugdyme, vaikams skiriama daug laiko kūrybiniam žaidimui.
- Laikomasi ritmo vaiko gyvenime. Pabrėžiami veiklos pasikartojimai dienos, savaitės eigoje ir metų cikle.
- Skatinamas vaiko judėjimas, atsižvelgiant į individualų poreikį; neskubinamas intelektinis vystymasis, tausojant gyvybines jėgas vaiko fiziniam vystymuisi.
- Rūpestingai suformuota, namus primenanti aplinka darželyje yra pritaikyta puoselėti asmeninį ir socialinį vystymąsi.
- Stebima kiekvieno vaiko raida ir individualiai sprendžiamos jo vidinės problemos.
- Akcentuojamas vaiko ryšys su gamta.
- Socialinius įgūdžius padeda ugdyti buvimas mišraus amžiaus vaikų darželio grupėje.
- Valdorfo pedagogikos institucijose vyrauja kolegiali pedagogų atsakomybė už ugdymo programos tobulinimą, kadrų parinkimą, naujų vaikų priėmimą, bendrą kultūrinį Valdorfo įstaigos gyvenimą.
- Tėvai aktyviai dalyvauja darželio gyvenime, savanoriškai prisiima atsakomybę už socialinius ir ūkinius klausimus.
Valdorfo darželių bendri požymiai netrukdo kiekvienai šaliai atsižvelgti į tautos kultūrinius savitumus. Be jau aprašytos tradicinės Valdorfo darželio formos užsienio šalyse yra žinoma ir netradicinių Valdorfo darželio realizavimo būdų, tokių kaip užmiesčio arba miško darželiai (vaikai visą laiką - 5 dienas per savaitę, po 5 valandas - būna gamtoje, žaidžia, tyrinėja gamtą, daug juda, žaidžia rato žaidimus, dainuoja, klausosi pasakos);
kaimo tipo darželiai mieste (su nedideliais naminiais gyvūnais, t.p. daug laiko praleidžiama lauke, ūkininkaujama, yra sodas, daržas, einama į tolimus žygius; skirta vaikams nuo 1 iki 7 metų);
namų darželiai mažesnėms grupėms vaikų.
Valdorfo pedagogika nuolat modifikuojama ir plėtojama, atsižvelgiant į šalies papročius, sąlygas, konkrečios vaikų grupės poreikius bei atskiro pedagogo individualybę.. Kuriant lietuvišką Valdorfo darželį, šio ugdymo įgyvendinimas čia, Lietuvoje, neatsiejamas nuo lietuviškų tradicijų, etnokultūros, bei nuo švietimo sistemos specifikos.