Kaip atrasti slaptus vaiko talentus
Kai kurių vaikų talentai yra akivaizdūs – enciklopedijas skaitantys, Mocartą grojantys bei sudėtingas lygtis sprendžiantys keturmečiai karts nuo karto nustebina visą pasaulį. Dažniausiai vaikų talentai nėra taip aiškiai matomi, tačiau juos galima nuspėti. Gal jūsų mažylis be paliovos tauška? Užsisvajoja taip, kad įtariate jį bendraujantį su kosmosu? O galbūt negali nusėdėti vietoje ar net turi elgesio sutrikimų? Toliau aptarsime, kokį talentą tai galėtų reikšti ir kaip šį talentą puoselėti.
Vaikui patinka rūšiuoti daiktus
Vaikutis nuolat poruoja kojines, išrikiuoja savo žaislines mašinėles ar grupuoja daiktus pagal spalvą, dydį ar formą. Be to, jam patinka, kad viskas būtų suplanuota ir tvarkinga.
Ką tai gali reikšti. Greičiausiai toks vaikas yra nuoseklaus auditorinio (klausos) mokinio tipo, tai reiškia, kad mąsto analitiškai, planuoja ir kreipia dėmesį į detales. Tokie vaikai imlūs matematikai ir kitiems tiksliesiems mokslams.
Kaip puoselėti. Imkitės darbelių ar žaidimų, kur reikia kurti, dėlioti raštus ar ieškoti tinkamų elementų, pavyzdžiui, verti karoliukus.
Tegul vaikas būna atsakingas už stalo įrankių sudėliojimą į atitinkamus stalčiaus skyrelius ir panašią veiklą namuose. Nupirkite mažiesiems kolekcininkams plastikinę dėžutę su daugybe skyrelių, tegul jis dėlioja ir rūšiuoja savo lobius – kristaliukus, akmenėlius, karoliukus ir t. t.
Vaikas be paliovos kalba
Vaiko žodynas gausus, jis gali pats kurti pasakojimus, padarydamas vos kelias gramatines ar tarimo klaidas. Be to, jis kalba labai greitai ir dažniausiai nenutyla, kol neužmiega. Jam patinka diktuoti sąlygas ir gali jus varyti į neviltį savo argumentais.
Ką tai gali reikšti. Imlumas kalbai gali būti talento ženklas. Be to, tai esminis sėkmės mokykloje ir įvairiuose gyvenimo aspektuose dalykas. Įtikinėjimo dovaną turintys vaikai gali tapti teisininkais ar žurnalistais.
Kaip puoselėti. Skatinkite iškalbingą vaiką pasakoti istorijas, kurias galite paversti knygomis jums abiems skaityti. Kalbinkite vaiką ir fiksuokite jo mintis į audio ar video įrašą.
Skatindami vaiko kalbėjimo ir rašymo įgūdžius, nepamirškite jo mokinti būti geru klausytoju.
Kuo dažniau eikite į biblioteką ir ieškokite įdomių knygų. Priešingai nei bendraamžiams, jam gali patikti knygos, kuriose bus daugiau teksto ir mažiau paveikslėlių. Klausykitės vaiko iškalbos ir argumentų, tačiau nustatykite ribą, jei vaikas yra nepailstantis pašnekovas. Be to, dieną raskite šiek tiek ramaus laiko, jūsų visų labui.
Vaikui viskas įdomu
Vaikas nuolatos tyrinėja, kaip veikia daiktai, jam patinka žaisti su sagomis ar jungikliais. Vaikas gali kažką išardyti ir bandyti vėl sudėlioti viską atgal. Vaikui patinka statyti bokštus iš kaladėlių ar tyrinėti mechanizmus.
Ką tai gali reikšti. Toks vaikas yra vizualiai erdviškai besimokantis. Šis mažas krapštukas gali būti ateities mechanikas, inžinierius, architektas, išradėjas ar mokslininkas. Jis gali sukurti bet ką – nuo patobulintų pelėkautų iki modernaus kompiuterio.
Kaip puoselėti. Parūpinkite savo mažajam išradėjui pakankamai kaladėlių, konstruktorių ir kitų žaislų, su kuriais jis gali kurti, ardyti ir statyti iš naujo. Skatinkite vaiką statyti iš tuščių maisto dėžučių ar bet ko kito, ką rasite namie.
Patenkinkite vaiko poreikį sužinoti, kaip veikia daiktai, duodami jam saugių prietaisų pažaisti, pavyzdžiui, raktų ar žaislų su daugybe mygtukų. Vaikštinėdami lauke, kalbėkitės apie įvairius mechanizmus, pavyzdžiui, šviesoforą.
Visuomet stebėkite tokį vaiką, nes tai vaikai, kurie imsis tyrinėti ir elektros lizdų veikimo principus.
Vaikas yra svajotojas
Gali atrodyti, jog vaikas dreifuoja savo pasaulyje, bendraudamas su fėjomis. Jam gali patikti vaidybiniai žaidimai, piešti ir dalintis savomis idėjomis. Jis gali naudoti įprastus daiktus neįprastai, pavyzdžiui, kasti smėlį savo batu. Vaikas atviras daugybei idėjų ir ieško kūrybiškų būdų problemoms išspręsti.
Ką tai gali reikšti. Jūsų mažasis svajotojas gali atrodyti sunkiai sutelkiantis dėmesį, tačiau laiką leidžia, galvodamas apie didelius dalykus. Šis elgesys dažnai rodo stiprų kūrybinį bruožą ir byloja apie vaiko talentą. Tokiam fantazuotojui kasdienis gyvenimas gali atrodyti nuobodus. Vaikas gali pasinerti į savo vaizduotės pasaulį, sunkiai atskirdamas, kas tikra, o kas ne.
Toks vaikas ateityje gali rinktis kūrybinę profesiją, pavyzdžiui, menininkas, aktorius, rašytojas, filmų kūrėjas, rūbų ar interjero dizaineris. Be to, jis gali išnaudoti savo nestandartinį mąstymą ne tik mene, bet ir moksle.
Kaip puoselėti. Skatinkite vaiko kūrybingumą kaip tik įmanoma. Parūpinkite mažajam menininkui visko, ko reikia vaizduotei augti. Grokite ir dainuokite. Eksperimentuokite su moksliniais projektais.
Veskitės vaiką į spektaklius ir koncertus, klausykitės jo fantastinių pasakų, būkite jo vaidinimų auditorija. Laisvomis šeimos dienomis eikite į meno galerijas ir muziejus.
Tačiau aiškiai leiskite suprasti, kada jūs klausote jo išgalvotų pasakojimų, o kada norite išgirsti tiesą.
Vaikui patinka galvosūkiai
Jam patinka patys įvairiausi galvosūkiai, nuo dėlionių iki mįslių ar paslaptingų pasakojimų. Dėliodamas dėliones, jis ne tiek naudoja bandymo metodiką, o stengiasi dėti detalę ten, kur ji priklauso, vos ne pirmuoju savo bandymu.
Ką tai gali reikšti. Galvosūkių meistras gali būti vizualiai erdviškai besimokantis. Greičiausiai jis mąsto vizualiai. Galbūt jis taps geru detektyvu, archeologu ar tyrinėtoju.
Kaip puoselėti. Parūpinkite galvosūkių ir žaidimų. Taip pat tiks žodžių žaidimai, mįslės, paslaptingos istorijos.
Vaikui patinka vadovauti
Vaikas turi tvirtą nuomonę, kaip viskas turėtų būti daroma. Jam patinka lyderiauti žaidžiant, vaidinant ir, tiesą pasakius, visur kitur.
Ką tai gali reikšti. Toks vaikas gali būti gimęs lyderiauti. Tai jam padės mokykloje, sportuojant ir daugelyje kitų gyvenimo aspektų. Vadovaujantis vaikas gali įkvėpti kitus, matyti konfliktus iš skirtingų perspektyvų ir komandoje atrasti geriausius sprendimus. Ateityje? Lyderiavimas yra ypač vertinamas versle, politikoje, bendruomenės veiklos organizavime.
Kaip puoselėti. Kai tik įmanoma, leiskite tokiam vaikui vadovauti. Jis gali kviesti jus sekti jį iškyloje. Skirkite jį atsakingą už tam tikrus dalykus namie, pavyzdžiui, už tvarkos nustatymą knygų lentynoje. Tegul jis sudėlioja daiktus savo kambaryje, kaip jam patinka (proto ribose). Prašykite padėti išspręsti problemą: „Mes visada vėluojame į plaukimo pamokėles. Gal gali padėti sugalvoti, kaip nebevėluoti?“.
Patenkinkite jo poreikį lyderiauti, tačiau įsitikinkite, kad jis žino, jog jūs sprendžiate, kai kalba eina apie saugumą ir kitus svarbius dalykus, kuriuos sprendžia suaugusieji.
Taip pat supažindinkite vaiką su idėja daryti kažką pasikeičiant, pasitariant ir išklausant, kad jis neužgožtų kitų draugų.
Vaikas negali nustygti
Jam viską patinka daryti prabėgomis ar bent jau stovint. Jam patinka viskas, kur reikia judėti.
Ką tai gali reikšti. Toks vaikas greičiausiai yra kinestetiškai ar fiziškai besimokantis. Jis siurbia informaciją ir įsijungia į veiklą, kuri susijusi su veiksmu ir judesiu.
Vaikui gali patikti sportuoti, šokti, groti, jis gali turėti puikius smulkiosios motorikos įgūdžius. Tokiam vaikui ateityje gali patikti ne sėdimi darbai, kaip mokytojas ar aplinkos inžinierius.
Kaip p.uoselėti Įsitikinkite, kad vaikas kasdien turėtų pakankamai fizinės veiklos. Ta pati veikla gali greitai nusibosti, todėl būkite pasirengę pasiūlyti ko nors naujo. Tokiems vaikams gali patikti tyrinėti muziką per judesį, todėl leiskite jam dainuoti ir šokti. Tiems, kuriems patinka padirbėti rankytėmis, leiskite piešti, verti karoliukus, lipdyti.
Taip pat svarbu tokiam judriam vaikui sukurti raminamą miego rutiną. Pabandykite duoti užkandį valandą – dvi prieš miegą. Tuomet eikite į vonią, paskaitykite pasaką ir į lovytę. Raminama muzika taip pat gali padėti šiam judriam vaikui nurimti.